TMG en Hyves in het nieuws

Op 1 november werd het grootste sociale netwerk van Nederland, Hyves, overgenomen door de Telegraaf Media Groep (TMG). Door deze overname heeft TMG een belangrijke stap gezet naar invloed binnen nieuwe media als sociale netwerken. Het is daarom niet voor niet dat de overname met gemengde gevoelens werd ontvangen. De Telegraaf is met zijn bereik van 15% de grootste krant van Nederland en daarom een niet te onderschatten media orgaan. Al eerder wees ik op de mogelijke invloed van deze overname op de berichtgeving door De Telegraaf omtrent Hyves. Mijn vraag is echter, is er daadwerkelijk een piek waar te nemen in de berichtgeving omtrent Hyves door de Telegraaf ten opzichte van andere landelijke dagbladen gedurende de periode september, oktober, november 2010? Met ander woorden, zou je aan de hand van de berichtgeving in De Telegraaf de overname kunnen afleiden?

De gekozen periode heeft te maken met het de start van het aggregeren van nieuwsberichten door Metareporter in september. Daarnaast ga ik er van uit dat de overname niet in één dag is bewerkstelligd en er dus intern al enige tijd bekend was dat de TMG Hyves zou overnemen.

Bekijken we de algemene berichtgeving omtrent Hyves in de dagbladen over eerder aangeven periode, dan ontstaat de volgende tabel:

Wat direct opvalt is de piek in berichtgeving op 1 en 2 november met respectievelijk 5 en 12 berichten in de kranten. Dit is echter niet heel verwonderlijk aangezien het een zeer relevant nieuwsfeit betreft wat door de media natuurlijk overgenomen dient te worden. De enige andere dag die er op dit gebied ook uitspringt is 25 oktober. Met 8 berichten zeker een belangrijke nieuwsdag. Wederom is dit niet gek aangezien dit de dag was dat bekend werd gemaakt dat Hyves met haar eigen mobiele netwerk gaat starten. Uit deze tabel blijkt nog niet duidelijk uit welke kranten de berichten afkomstig zijn dus voor de onderzoeksvraag valt er nog niets over te zeggen. Wel is dus duidelijk dat er in alle dagbladen over bericht is.

Als we verder in gaan zoomen op de berichten in De Telegraaf dan komen we uit bij de volgende tabel:

Binnen de gestelde termijn heeft De Telegraaf zo weinig over Hyves bericht dat het volstaat een klein overzicht te geven van de dagen en de aantallen. Opvallend is dat er geen dagen uitspringen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat er bijzonder weinig geschreven wordt over het onderwerp. Op 25 oktober, de dag dat Hyves bekent maakt een eigen mobiele netwerk te starten, bericht De Telegraaf hier in het geheel niet over. Daarnaast zijn er slechts op 2 november, twee berichtjes te vinden over Hyves. Een deel van de onderzoeksvraag is hiermee wel beantwoord. De Telegraaf heeft zeker geen ruchtbaarheid aan de overname gegeven en deze was ook niet uit de berichtgeving af te leiden.
De vraag is nu hoe de berichtgeving zich verhoud tot de overige dagbladen. Om antwoord op deze vraag te geven heb ik de volledige berichtgeving omtrent Hyves in de periode van 25 oktober tot 5 november genomen. Mijns inziens is deze periode afdoende om een goed beeld te krijgen van eventuele pieken. Onderstaande tabel is het resultaat.

Uit deze tabel wordt duidelijk dat De Telegraaf op geen enkele wijze de overname van Hyves door TMG groot in het nieuws heeft gebracht. NRC, een krant die normaal amper over Hyves schrijft, springt er uit. Vermoedelijk heeft dit te maken met het economische karakter van deze krant. De overname is natuurlijk economisch erg interessant door de vermeende macht de TMG zou verkrijgen in de online media wereld. Alhoewel vanuit deze redenatie het FD ook flink zou moeten stijgen in de aantallen, wat duidelijk niet het geval is. Zetten we de laatste tabel in een wordcloud dan worden de verhoudingen nog duidelijker.

In deze grafische weergave neemt De Telegraaf een bescheiden plaats in. Hiermee is mijns inziens ook antwoord gegeven op mijn tweede onderzoeksvraag.

Conclusie

De Telegraaf claimt in haar statuten, onafhankelijk nieuws te brengen. Een statement dat door bijna iedere krant gemaakt wordt. Toch wordt De Telegraaf er regelmatig van beticht, ook door ondergetekende, dat het sensatie nieuws, roddel en achterklap en gekleurde nieuws brengt. Mijn verwachting was dan ook dat duidelijk, uit een stijging in het aantal nieuwsberichten over Hyves, de overname zichtbaar zou worden. Dit is echter zeker niet het geval gebleken. De Telegraaf heeft in deze haar statement van onafhankelijke nieuwsbrenger waar gemaakt en heeft zich niet laten verleiden tot het hypen van haar eigen overname. Gezien het aantal opzeggingen van het Hyves account is het trouwens echter maar de vraag of het verstandig was geweest om daar heel veel aandacht aan te geven…

Dit artikel is geschreven door op Sunday, November 28th, 2010 en is terug te vinden onder Analyse, Metareports, WG01. Het artikel is getagged met, , , , , , , .
Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

Leave a Reply

Nieuwe media in de pers

Welke nieuwsbron besteedt de meeste aandacht aan nieuwe media? Een overzicht.

KrantenArtikelenMetareports
De Pers38450
NRC Handelsblad31826
Spits27621
Reformatorisch Dagblad26011
Het Parool2416
De Telegraaf23824
De Volkskrant20144
NRC Next19243
Het Financieele Dagblad1778
Metro1475
Algemeen Dagblad1005
Trouw9811

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags