De evolutie van nieuwe media onderwerpen

Op Metareporter wordt al drie jaar lang de berichtgeving over nieuwe media in de Nederlandse dagbladen bijgehouden. Dit jaar worden er door de studenten 12 kranten gevolgd waaruit de nieuwe media artikelen worden geïndexeerd. Op deze manier wordt er een database aangelegd die op verschillende manieren voor analyses kan worden aangewend.

Deze analyse vergelijkt de meest populaire onderwerpen met betrekking tot nieuwe media van de afgelopen 3 jaar. Welke onderwerpen zijn constant, welke tijdsgebonden?

Om de nieuwe media onderwerpen van de Nederlandse pers met elkaar te kunnen vergelijken, zijn de 20 meest voorkomende tags uit 2008, 2009 en 2010 naast elkaar gezet. De kanttekening hierbij moet zijn dat de studenten van 2010 op dit moment halverwege de data collectie zijn waardoor de data niet compleet is ten opzichte van voorgaande jaren. Dit levert onderstaande tabel op met bijbehorende tagclouds:

Tagcloud 2008:

Tagcloud 2009:


Tagcloud 2010:

Op basis van deze data kunnen de onderwerpen (tags) worden onderverdeeld in drie verschillende groepen. Vergankelijke (tijdsgebonden) onderwerpen, constante onderwerpen en nieuwe onderwerpen. Op deze manier kan de database worden gebruikt om een inzicht te krijgen in de berichtgeving over nieuwe media door de pers. Interessant is dat nieuwe media met hun snel veranderende karakter blijken toch over een periode van 3 jaar een aantal constante onderwerpen te houden.

Vergankelijke (tijdgebonden) onderwerpen:

Elektronisch patiënten dossier: in 2008 veelbesproken maar komt in 2009 en 2010 niet voor in de top 20 onderwerpen. Bij invoering leverde het veel commotie op, nu lijkt de storm te zijn gedaald.

Televisie: in 2008 nummer 9 in de lijst van 20 grootste onderwerpen, maar in 2009 en 2010 niet meer aanwezig. Mobiele telefonie: in 2008 en 2009 was het een groot onderwerp, in 2010 staat het (nog) niet in de lijst. Dit gaat wellicht gepaard met de opkomst van een nieuwe onderwerp binnen de top 20 van dit jaar: smartphones.

Computer: in 2008 nog een veelbesproken onderwerp, in 2009 en 2010 niet meer. Wellicht heeft dit te maken met de opkomst van de term online dat in 2010 aan grote populariteit won. Niet de machine, maar wat er mee gedaan wordt is onderwerp geworden.

OV-chipkaart: hoewel de OV-chipkaart nog veelvuldig wordt besproken (met name door de Telegraaf), is het niet meer zo’n groot onderwerp als in 2008 en 2009. Logischerwijs kan worden gesteld dat dit te maken had met de invoering en de daarbij behorende berichtgeving.

Muziek en Downloaden: onderwerpen die in 2009 erg populair waren. Piraterij werd vorig jaar uitvoerig beschreven door de kranten.

Nieuwe onderwerpen:

Nederland: wordt de berichtgeving over nieuwe media steeds gelokaliseerder? Een interessant uitgangspunt van verdere analyse.

Twitter: de Twitter explosie houdt de kranten de afgelopen twee jaar goed bezig

Facebook: in 2009 op nummer 15 en 2010 op nummer 2. Een explosieve groei die ongetwijfeld samenhangt met de toenemende populariteit van het platform.

Sociale media: in samenspel met de bovenstaande nieuwe onderwerpen, kan sociale media dit jaar als één van de grootste onderwerpen worden beschouwd.

Onderzoek: de pers rapporteert in 2010 steeds meer onderzoek met betrekking tot nieuwe media.

iPad: Apple’s aandeel binnen de Nederlandse berichtgeving over nieuwe media groeit dit jaar door de iPad, dat naast de iPhone het tweede product is van het bedrijf binnen de onderwerpenlijst.

Constante onderwerpen:

Internet, website, Microsoft: nieuwe media worden de afgelopen jaren vooral aan de computer en het internet gekoppeld. Privacy is al die tijd een duidelijk aanwezig onderwerp, evenals games (game/games/video game) en platforms Hyves en Youtube. Google en Apple zijn naast Microsoft de meest besproken organisaties en de iPhone is al 3 jaar lang een enorm populair onderwerp binnen de berichtgeving over nieuwe media in de pers.

Top 20 populaire nieuwe media onderwerpen
2010 2009 2008
1 internet (307) game (169) internet (456)
2 facebook (200) internet (154) website (208)
3 twitter (185) website (140) google (174)
4 google (120) google (120) privacy (122)
5 online (112) mobiele telefonie (116) microsoft (85)
6 website (101) privacy (108) sociaal netwerk (83)
7 hyves (96) twitter (99) computer (80)
8 iphone (92) microsoft (67) mobiele telefonie (78)
9 Nederland (89) iphone (66) televisie (75)
10 games (80) muziek (66) hyves (73)
11 apple (73) youtube (63) video game (72)
12 microsoft (73) surveillance (60) youtube (67)
13 youtube (71) hyves (59) elektronisch patiëntendossier (64)
14 iPad (68) apple (55) blog (58)
15 onderzoek (67) facebook (51) iphone (58)
16 privacy (62) e-book (50) ov-chipkaart (53)
17 informatie (61) downloaden (49) apple (52)
18 software (56) ov-chipkaart (45) yahoo (51)
19 sociale media (56) webwinkel (45) software (48)
20 smartphones (54) buma/stemra (38) onderwijs (45)
Dit artikel is geschreven door op Wednesday, November 10th, 2010 en is terug te vinden onder Analyse, Metareports, WG03. Blijf op de hoogte van reacties middels RSS 2.0 feed. Je kunt een reactie achter laten, of een trackback vanaf je eigen site maken.

Leave a Reply

Nieuwe media in de pers

Welke nieuwsbron besteedt de meeste aandacht aan nieuwe media? Een overzicht.

KrantenArtikelenMetareports
De Pers38450
NRC Handelsblad31826
Spits27621
Reformatorisch Dagblad26011
Het Parool2416
De Telegraaf23824
De Volkskrant20144
NRC Next19243
Metro1475
Het Financieele Dagblad1263
Algemeen Dagblad1005
Trouw9811

Recente reacties

Recente nieuwsberichten

Tags